Monday 5 October 2009

bila autumn mula menjelma..

sejuk..grr..rasa nak demam..gara2 tdo pasang kipas angin la ni..pagi bgn sejuk nye la hai...ini la tandanya musim luruh sudah tiba..cuaca makin mendung semacam..dan bila tiba musim luruh ni,masalah paling besar adalah selera makan yg naik mendadak..bak kata org jepun 食欲の秋..(musim luruh=musim selera makan..tak tau aku nak translate betol2)..org jepun selalu kata musim luruh ni makanan sume sedapp..esp. kuri(chestnut),sanma(ikan apa ek dlm bm tatau),matsutake(cendawan mahal),satsumaimo(keledek),grapes dan sebagainya..dan aku yg sememangnye sentiasa berselera ni pon makin bertambah-tambah la seleranya..jadi jgn salahkan nafsu..salahkan musim..hahah..

tapi aku selera2 pon yg peliknya aku xde spesifik selera nak makan ape..biasenye aku akan ckp la kat en.hb teringin makan sushi ke,wasyoku ke,italian ke,indian food ke,thai food ke..tapi smlm die tanye nak mkn apa aku blurr..tp disebabkan aku mogok masak sbb en.hb asyek kerja weekends dah berminggu2 dan minggu ni jek dah 2 hari die g nomikai, nak tak nak kene gak mkn luar..so sbb aku cam jeles die makan sedap2 mase nomikai tanpa aku ,aku pon cam why not kite g izakaya(tempat selalu org nomikai/minum2)..walaupon dah bertahun duduk sini,ini 1st time la pegi kuar makan saje2 kat izakaya..melainkan kalo dgn org jepun time blaja/kerja dulu la..

so kami ke Gohei..sedappp dan funiki(atmosphere) kedai pon best!xde la bau rokok/arak yg kuat sampai boleh mengangggu selera makan.servis pon laju aje..lagipon cam aku kata tadi aku x tau nak makan apa..so izakaya adalah pilihan yg tepat sbb kat izakaya ni die nye pilihan banyak and semuanye small portion dan harga pon berpatutan..seafood pon byk..sbbnye org jepun dtg izakaya nak minumm aje..so makan pon siket2 setakat buat syrt..diorg minum jek la yg lebey..

sokong bakar,'ocyazuke', aburi salmon,pizza,hotate bakar,ebi mayonese,seafood doria etc..wah3x ni 2 org makan ke ape?

tu lah bahayenye kalo small portion ngan harga murah,masa order jadi lupa diri..tgk2 jadi mahal jugak..aduh..

P/S best gile rancangan kat tv kalo nak tukar musim ni..sblm stat drama baru byk program2 lawak yg special..dan byk dokkiri(kenakan org cam 'bang bang boom' tu la..)tp yg jepun punye mmg gila2 la die kenekan..byk aku ketawa saikin(lately)...alhamdulillah..

3 comments:

Fadhlyna Abd Wahab said...

aku br lps tgk cite 'yonimo kimyouna koto mo aru'? ke hape ntah yg tamori jd host tu. ntah kenape aku rs mcm ade org nk vodoo aku lps tgk cite tu td. kali ni nye aku suke sumeeee cite:)

nadia said...

aku pon tgk smlm..tp yg pasal sukiyaki aku x phm sgt la..last sekali mende hitam tu ape?noroi kowaii nee..

btw bile balik sini?dah idup bujang aa ni ek?mesti rindu fateh kan..ganbare!

nadia said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...