Wednesday 21 October 2009

dah boleh jln jauh tanpa rase bersalah..

virus 'M' sedang melanda dgn hebatnye...banyaaaak sgt nak citer sampai aku rase lebey baik aku diam..hahah..masih belum masanye lagi...cukuplah sekadar aku cakap yg sebulan dua ni adalah '山' (peak) yg perlu aku tempuh..semoga berjalan lancar dan baik2 sahaja..amin..

haa..kami dah beli ETC akhirnyeee!punyela lama dok pening nak beli ke tak..ETC atau nama penuhnye eletronic toll collection..dgn ade nye mende ini dlm kereta ,kite boleh round satu jepun naik highway jauh mana pon la dgn hanya membayar 1000yen (rm30 lebey)sahaja..seres tol jepun sgt mahal..garu kepala nak jalan jauh2 memikirkan tol..tp sbb sblm ni rase cam buat ETC ni mendou(leceh) ktrg dok tangguh2..tapi sebab pikir nak bwk mak,abah jalan2 bulan 12 ni kang kami pon decide utk belii laaa terus...nak tunggu kerajaan jepun yg dok kecoh kononye nak free kan tol lepas ni ntah bile la stat nye agaknye...

rupa2nyaa senang aje nak miliki ETC..chehh...dah la buat kad cuma 30 min ,terus dapatt..dpt macam2 hadiah pulak tuh..of course la kami beli ETC yg paling murah..cuma 8000 yen aje..tp kene la tensai(genius) mcm en.hb yg pasang sendiri..sbb kalo anta kedai soh pasangkan maunye die mintak 1 man yen..alhamdulillah suamiku itu seorg engineer sejati..hehe..kot bagi aku setaun pon terbiar x terpasang2 kot..

mcm2 dpt masa buat kad etc..siap dpt voucher 2000 yen lagi..

so utk merasmikan ETC kami ni,setelah berbulan x kuar dr aichi ken ,kami pon berjalan laa jauh siket ke shiga-ken..mmg 'tension agaru' mase tol tu dok tunjuk harga 1000 yen...bessst2!
aku tatau napa dr dulu aku teringin sgt nak tgk BIWA-KO(lake Biwa) yg amat la dibangga2kan oleh rakyat shiga..biwa-ko ni tasik paling besar dlm jepun..luas die 670 km²..bpk la luas ..nak round satu tasik tu maunye makan 5-6 jam..aduh....mmg balik2 nmpk tasik..pusing sini tasik..pusing sana tasik..taktau mana penghujungnya..tp mmg best la..tenang aje ...penduduk2 shiga pon aktivitinye naik bot,memancing aje laa..udara pon nyaman..tak mcm aichi ken yg maju ini..hehe..

here are some of the pictures yg smpt ditangkap..





mkn aiskrim pon muke berkerut..haih..





percubaan mencari four leaf clover..


kesimpulannya..biwako best bagi pencinta alam..dan ETC best nyesal x pasang awal2...minggu dpn nak jalan mane kana..sape nak ikut jalaan?jommm...

8 comments:

FF said...

gambare weh..tatau la apsal aku nk ckp gambare kat ko..haha

Fadhlyna Abd Wahab said...

apasal dulu ms aku g biwako xjumpe pn kincir angin yg cun melecun tu?

btw, gambare nadia:) *aku pn nk tiru pie*

ko dtg la kani-shi g tgk bb pie. sblm tu ko singgah amik aku dulu kt gifu-shi. hehehe..aku pn blom lg tgk bb pie.

nadia said...

pie&chiput;thanks..aku sgt memerlukan oen kotoba itu!haha...

chiput;nama tmpt kincir angin tu 風車村..ktrg pon plan last minute..main pakai pegi aje..
menarik jugak pegi gifu..tp x boleh janjila bile..hb ku itu kadang2 aje dpt cuti weekends..
baik ko pergi tgk dulu bb tu..kot tunggu aku ntah2 dah anak due pie kot..huhu..

Teratak Hami said...

Nadia, what is the "yama" ... ?share le dgn we all. If good, boleh kami tolong doakan.

ETS?? Zaman kak aja 18kippu je yg mampu. Still ada lagi ke?

Cantiknya Biwa-ko ..

nadia said...

k aja..insyaallah mende baik..kalo dpt koeru yama ni kang br nadia cite details la..doakan2 la ye..

ktrg pon dah ade kete sendiri br la mampu nak jln2 siket..masa student dulu 18 kippu gak..btw k aja dai kat mane dulu?same ngan abg muzaffar ke?

Liyana Safra Zaabar said...

cantik skitar tasik tu

asniloveschocolate said...

kadang2 faham ape kau tulis, kadang2 tak faham...sbb dulu amek french!!! :P

nadia said...

asni..sorry sgt..aku punye bahasa mmg dah campur2 kalah rojak..x mampu nak tules dlm bm ngan english hebat2..kadang2 nak terangkan pon perkataan tu sume x terkeluar..ni la padahnye dah duduk sini dekat 8 thn..xpe ko abaikan la aje kalo x phm tu..heheh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...