Thursday 2 July 2009

body fat..

hari nih nak cite pasal 体脂肪(body fat) lak..walaupon aku tau aku jauh dr layak nak ckp pasal lemak2 nih..maybe ramai yg dah tau or dah tgk kat tv tp aku tules jek la ek..utk sape2 yg berminat or miss wakaru terebi hari tuh..selase lps die cite psl body fat kat tv nih...
isk ..awat laa aku tatau dr awal..kalo x dah kurus siket...(ayat x nak salahkan diri sendiri)...

kisahnye cam ni laa..taishibou(body fat) ni xde la mende x baik semata..ade gak fungsi die..antara fungsi die..cyosei (adjust)suhu badan,simpan energy dann sgt la penting utk wanita sbb die cyosei hormon utk bagi kite dpt beranak..so pompuan2 yg body fat die bawah 17% dah kire thp bahaya sbb hormon akan x stabil..kalo bwh 12% mmg hormon x berfungsi dah la..tpp bukan itu yg aku ki ni naru(insterested)..sbb mmg mustahil la kan body fat aku akan mencapai tahap belas2 peratus nih..

yg aku paling berminatt ..rupe2nye dlm sehari ade mahou no jikan(magic hour)yg ko makann la byk mane pon lemak x kan terkumpul dlm badan...pukul 3 ptg!!!aku x jumpe graf yg tunjukkan sbb nape kol 3 ptg lemak x terkumpul..so aku terang kan ikut pemahaman aku sendiri la..

sbb nye sejeni protein yg fungsi die menyimpan lemak2 ni kat sel lemak (BMAL1) ni pergerakan
die akan terhenti kol 3 ptg..sbbnye protein ni berkait rapat ngan matahari..so,dlm sehari jumlah protein ni kejap naik kejap turun ikut matahari..dan ikut result eksperiment,waktu siang kadar die amat la rendah terutama sekali time matahari panas terik kol 3 ptg..

jadi kalo mkn pukul 3 lemak x kan terkumpul dan pukul 3 gak la kadar pembakaran lemak paling tinggi..jadi bukan sahaje ko mkn time ni..kalo bersenam time nih peratus nak kurus tuh tinggi laa..

lps jek pukul 3,jumlah protein tu akan naik siket2 ..smp laa peak die dr kol 10 mlm smp 2 pagi......which is jumlah die 20 kali ganda dr waktu siang...thats why la mkn tgh mlm gerenti gemuk..sume lemak konpem terkumpull..

agi satu fakta menarik..lemak ni die akan terkumpul kat badan kite ikut turutan..dr punggung→perut→lengan atas..
tp kalo die nak turun..die akan ilang dr turutan yg terbalik...maknenye kalo nak ilang lemak kat punggung tuh mmg 相当頑張らないと無理datte..(x usaha sungguh2 payah laa..)


so kesimpulannye mari mkn & exercise kol 3..tp kalo tgh mlm ko lapar x leh tdo bangun cari mknn,pastu bertambah gemuk jangan salahkan saye ye..hehe..

isk entry kali ni brp kali kuar perkataan lemak daa..ilang nafsu aku nak makan sat..
tp gmbr mknn x dilupa..ni dinner smlm..aku msk simple jek ikut resipi sendiri suke2 hati..

smlm aku cabut red radish kecik nih..comel jek kan..

jadi la lauk ni..daging+kacang panjang+radish goreng bijan??xde nama laa..resipi reka sendiri main campak2..hahah..
sup bebola ayam+harusame(suhun?)..

okeh la..panjang lak aku membebel..
sore dewa..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...