Tuesday 14 December 2010

Cuti-cuti Seoul-Day 3..(Changdeokgung,ChangGeongGung Palace,Insadong,Seoul Tower)

akhirnye,dapat jugak mood nak sambung cerita cuti2 Korea hari tu...okeh kita sambung cerita hari ketiga..hari ketiga kat seoul,ktrg decide naik seoul city tour bus ..memang recommend la utk tourist naik bus ni sebab memang dia bwk pusing abes semua sightseeing kat Seoul la..terpulang la kat kite nak turun ke nak tengok dari dlm bas je ke..every 30 min-1hr (depend on tempat kita turun),bus akan dtg amek balek kat situ..harga tiket 10000 won utk naik sesuke hati all the day..tiket takyah nak beli dulu ke ape,boleh beli terus time naik bus.

Hajiq sudah siap berbungkus..

our 1st destination,Changdeokgung Palace.okeh jangan tanye aku istana ni maharaja sape punya whatsoeva...yg kami tau asal lawa,snap gmbr banyak2..itu saje..tak lebih tak kurang.jadinye tengok gmbr yg melambak ni saje la..bukan senang nak dpt tangkap gambar bertiga banyak2 nih..thank u si photographer camera lawa walaupon pinjam ..haha.

hari ketiga kat seoul sejuk dia memang tak boleh tahan..kami yg lemak tepu pon sejuk rasa nak nangis apekan lagi Hajiq tu kan..kesian ..tp seb baik dia tak byk bunyi sgt..

percubaan menenangkan Hajiq..

gambar berempat oleh pakcik guard..Hajiq pulak sombong takmau pandang camera..

disebabkan Hajiq dah nak mula meragam,masuk kejap ke coffee shop memanaskan diri dan menenangkan dia..

walaupon gmbr ni bulat kecil.bulat besar,nak gak letak sebab expression muka Hajiq priceless..

Palace ni luas gila..dlm tu ade bahagi lagi dua ..The Secret Garden and ChangGeoungGung Palace..niat memula nak pergi the secret garden sebab katenye lagi lawa..tp sebab luass sgt and kene byr lebih mahal dan kami tak cukup masa serta kesejukan,maka kami ke ChangGeoungGung saje..and it turns out very nice indeed..lagipon memang takde org sebab kami pergi weekdays kan.takde la nak bersesak-sesak.

tiang2 merah yg sgt cantik utk dijadikan background gambar.

cuba teka pakcik guard yg amek gmbr ni memang berseni ke memang hanya tau amek gmbr senget?haha.

ukiran hasil tgn org dolu2 mmg cantik kan.camne la diorg boleh buat..

ok.dah nak balik.next station plis.

our next destination was Insadong,bandar yang penuh dengan kesenian.art everywhere.tengok aje la gmbr bawah ni habes semua kerusi,dinding kena conteng.vandalisme yg artistik dimaafkan kot.

we had our lunch at one vegetarian buffet restaurant.tanye kat pondok tourist information .jgn risau,pondok information everywhere,and they can understand english..so tanye aje la.senang kata,mmg seoul bandar yg tourist friendly lah.

terus terase sehat makan sayur banyak gile..mungkin sebab sos pedas diorg memang sedap gila tu yg laju je aku makan ..kalo tidak,jenuh nak makan sayur .

kat Insadong,banyak kedai souvenir and surprisingly harga nye lebih murah kalo nak bandingkan ngan Nandaemun Market..taktau la kenape..kat Nandaemun kami kena tipu kot.haha.jadinye,aku suggest kalo nak beli souvenir,beli la kat Insadong.lebih byk choices,lebih murah dan yg penting lebih tenang kot nak compare ngan beli kat pasar2 itu..

socks comel yg aku menyesal tak beli byk.lesson learned.kalo teringin ,beli aje.takde nanti2..kang nyesal sebab dah tak patah balik semula tmpt yg jual tadi.isk.

mamat2 korea dok jual sejenis kuih tradisional.punye la smgt.semua bahasa diorg boleh cakap.nak attract tourist punye pasal.

inilah rupa kuihnye.luar tu madu dia tarik2 bagi panjang gila.pastu gulung inti kacang .kat mana2 sure jumpe punye la kedai jual mende nih.

dah penat jalan,cari cafe utk minum2 petang pulak.sedangkan baru mkn lunch buffet td kan.dah aku kata,motip pergi Korea nak makan aje kerjanye.

yg bestnye kat cafe ni dia bagi kad suruh kita tulis message and selit kat bawah meja kaca tuh.seronok la jugak sambil makan sambil baca ape semua org tulis.

tgh semangat pikir ayat tuh.

nampak tak samar2 kad kami?ayat poyo gila tak boleh blah.kalo pergi cafe ni nanti,jgn lupa cari ye..haha.

ok.ke next station kita.jgn lupa pergi Insadong tau kalo dtg Seoul.aku rasa tempat ni lah paling tenang yg kami pergi sepanjang kat seoul tu.mungkin sesuai kot dgn jiwa kami yg berseni nih.hahaha.

dan penutup utk hari ketiga ni ialah Seoul Tower.memang tinggi,jauh betul la nak kena jalan menuju ke tower ni.bikin semput aku.tp pemandangan bandar Seoul dr atas tu sangat lah lawa.tp kat sini memang kejar masa betul la sebab nak kejar last bus + sejuk smp ke tulang.

thank u bawe.gmbr ini lawa..:)

oh lupa nak bgtau bus tu dr kol 9 pagi smp 8 mlm je.so pandai2 la bajet masa.kalo laju jalan,dpt la turun byk tempat.tp kalo mcm kami bwk budak kecik ni dpt 3 tempat pon dah kira cemerlang.tempat yg lain tu snap2 gambar dr dlm bus sudah cukup.yg bestnye bus ni tak ramai org sgt sebab dia utk tourist aje.tak payah la nak berebut-rebut dgn makcik Korea yg ganas.haha.

mlm tu sebab kaki dah lenguh sgt ,kami pergi massage satu badan kat Quick Sport Massage dekat2 dgn hotel.ala2 urut yg ganas abes dia lipat kaki tangan semua,keletak keletuk sana sini.hahah.1st experience la bagi aku.esoknye terus rasa sakit satu badan.tp lepas tu terus hilang,rasa ringan je.kate pon lepas beranak hari tu aku mane la ade urut.tu yg rasa best sgt tu sekali sekala kena urut.jenuh 2 jam kat tmpt urut tu je sebab gilir2 kena jaga Hajiq..nak aje aku suruh org tu urutkan Hajiq sekali.hehe.

sekian.fuh..

Ummi to Hamzah said...

Nampak seronok sgt ur family trip to seoul.mesti membawa byk kenangan manis.love the photos ;-)

sharEna said...

byk jugak tempat Nad pegi ehh. cam besh jer. huk huk.

nape x tulis Salam 1Malaysia kat kad tue? Itukan ayat femes terbaru sejak Najib jadik PM..kekeke =p

nadia said...

mawar:memang seronok.seronok makan!hehe.thank u:)

sharena;boleh la utk yg bwk baby..kalo single mingle sure lagi jauh perginye..

ni la naseb org dah lama x balik msia.tak peka dgn perkembangan semasa.still Msia boleh jugak yg diingatnye..haha.

eKa said...

assalamualaikum nadia...blogwalking pastu jumpa blog nadia...nak tanya...masa nadia naik city bus tour ni...naik kat ne ae.boleh tak naik selain drp gwanghwamun.kalu bole share juga...hostel murah n dekat dgn subway kat sana...sori yer nyusahkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...